Povinnosti športových organizácií, ktoré majú vplyv na príjem verejných prostriedkov
Každá športová organizácia, ktorá je prijímateľom verejných prostriedkov musí v súlade so zákonom o športe (zákon č. 440/2015 Z. z. ) mať status prijímateľa verejných prostriedkov.
Status prijímateľa verejných prostriedkov upravuje zákon o športe v § 66 a 67.
Športová organizácia si môže skontrolovať a overiť splnenie všetkých zákonných podmienok. Postup kontroly je nasledovný:
Krok 1: kontrola splnenia základných podmienok
ZoŠ | Text | Splnené |
---|---|---|
§ 66/3 | Má činnosť v súlade s § 21 a 22 ZoŠ | |
§ 21 | Zasadnutia najvyššieho orgánu národného športového zväzu sa uskutočňujú podľa týchto pravidiel: | |
riadne zasadnutie sa uskutočňuje najmenej raz za rok, | ||
pozvánka, návrh programu zasadnutia a podklady na zasadnutie sa zasielajú osobám oprávneným zúčastniť sa na riadnom zasadnutí najmenej sedem dní pred konaním zasadnutia, | ||
program zasadnutia a návrhy na jeho zmenu sa schvaľujú na začiatku zasadnutia; v otázke, ktorá nie je súčasťou schváleného programu, môže najvyšší orgán prijať len odporúčania a stanoviská, | ||
na uznášaniaschopnosť zasadnutia je potrebná prítomnosť nadpolovičnej väčšiny všetkých členov najvyššieho orgánu s právom hlasovať a rozhodnutia sa prijímajú nadpolovičnou väčšinou hlasov prítomných členov s právom hlasovať; stanovy určia, na ktoré rozhodnutia sa vyžaduje súhlas kvalifikovanej väčšiny, | ||
mimoriadne zasadnutie najvyššieho orgánu je oprávnený zvolať stanovami určený počet členov, najvyšší výkonný orgán, kontrolór alebo iný orgán oprávnený na základe stanov; ak uplynulo funkčné obdobie členov orgánov a noví členovia orgánov na ďalšie obdobie neboli zvolení, mimoriadne zasadnutie je oprávnený zvolať ktorýkoľvek člen národného športového zväzu. | ||
Zápisnica zo zasadnutia najvyššieho orgánu, najvyššieho výkonného orgánu a kontrolného orgánu obsahuje | ||
a) schválený program zasadnutia, | ||
b) prezenčnú listinu, zápisnice o zvolení člena orgánu podľa § 19 ods. 1 písm. c) a písomné splnomocnenia, ak boli predložené, | ||
c) zoznam podkladov k jednotlivým bodom programu a spôsob prístupu k nim, | ||
d) dôležité vyjadrenia členov orgánu k jednotlivým bodom programu, | ||
e) rozhodnutia prijaté k jednotlivým bodom programu vrátane výsledkov hlasovania a odlišného stanoviska člena, ktorý nesúhlasil s prijatým rozhodnutím alebo s jeho odôvodnením, ak o to požiada, | ||
f) meno, priezvisko a podpis predsedajúceho a zapisovateľa. | ||
Zápisnica podľa odseku 2 sa zašle všetkým osobám oprávneným zúčastniť sa zasadnutia príslušného orgánu najneskôr do 25 dní odo dňa zasadnutia. | ||
§ 22 | Rozhodnutia najvyššieho orgánu, pri ktorých sa podľa stanov vyžaduje súhlas kvalifikovanej väčšiny, sú: | |
a) zmena stanov, | ||
b) reorganizácia súťaží, | ||
c) schvaľovanie uzatvorenia zmluvných vzťahov, ak hodnota plnenia zo zmluvy je vyššia ako hodnota určená stanovami, | ||
d) vytvorenie obchodnej spoločnosti podľa § 18 alebo obchodnej spoločnosti, ktorej spoločníkom alebo akcionárom , | ||
e) prevod obchodného podielu alebo akcií v obchodnej spoločnosti podľa § 18 alebo v obchodnej spoločnosti, ktorej je spoločníkom alebo akcionárom | ||
f) ďalšie rozhodnutia určené stanovami | ||
(2) O neprijatí za člena národného športového zväzu alebo o vylúčení člena z národného športového zväzu rozhoduje najvyšší orgán; o vylúčení člena môže rozhodnúť aj disciplinárny orgán na základe závažného disciplinárneho previnenia. | ||
§ 81 | Informácie zapísané v ISS v rozsahu podľa § 81 | |
§66/3 /d) | Má zriadený samostatný bankový účet na príjem verejných prostriedkov |
Ak športová organizácia má splnené povinnosti uvedené vyššie, predpokladá sa u nej, že má status prijímateľa verejných prostriedkov.
Krok 2: kontrola splnenia povinností, ktoré majú vplyv na stratu spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov
ZoŠ | Text | Splnené |
---|---|---|
§98/1 | Nebola v 6 mesiacov pred podaním žiadosti o poskytnutie verejných prostriedkov uložená sankcia za závažné porušenie povinnosti podľa § 98 ods. 1 | |
§ 8a | Sú vysporiadané finančné vzťahy so štátnym rozpočtom | |
Nie je vedené konkurzné konanie, nie je v konkurze, v reštrukturalizácii a nebol proti nemu zamietnutý návrh na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku | ||
Nie je vedený výkon rozhodnutia | ||
viď. zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov | ||
viď. zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov | ||
Nebol v predchádzajúcich troch rokoch porušený zákaz nelegálneho zamestnávania | ||
viď. zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 125/2006 Z. z. | ||
nie sú evidované nedoplatky poistného na zdravotné poistenie, sociálne poistenie a príspevky na starobné dôchodkové sporenie | ||
nie je právoplatne uložený trest zákazu prijímať dotácie alebo subvencii | ||
nie je právoplatne uložený trest zákazu prijímať pomoc a podporu poskytovanú z fondov Európskej únie | ||
§ 8 /7 | na výkon športovej činnosti, na ktorú sa vyžaduje odborná spôsobilosť, má odborne spôsobilého športového odborníka podľa § 8 ods. 7 | |
§ 8/6 | je zabezpečené splnenie povinností týkajúcich sa opatrení proti negatívnym javom v športe podľa § 8 ods. 6, | |
je zabezpečené vo dodržiavanie pravidiel Svetového antidopingového programu, | ||
sú zabezpečené opatrenia proti manipulácii priebehu a výsledkov súťaží a | ||
sú zabezpečené iné opatrenia proti negatívnym javom v športe vyplývajúcich z medzinárodných predpisov a rozhodnutí a | ||
vo svojich predpisoch sú upravené negatívne javy podľa písmena a) ako závažné disciplinárne previnenia | ||
§ 9/4 | zabezpečené overenie svojej účtovnej závierky alebo výročnej správy audítorom podľa § 9 ods. 4 | |
§ 9/4 | výročná správa je vypracovaná podľa § 9 ods. 4 | |
§ 9/5 a 6 | je vypracovaná výročná správa s náležitosťami podľa § 9 ods. 5 alebo ods. 6 | |
§ 14/4 | poskytuje súčinnosť kontrolórovi podľa § 14 ods. 4 alebo hlavnému kontrolórovi športu podľa § 14 ods. 6 | |
§ 14/2/a) | zabezpečuje prístup kontrolóra k podkladom podľa § 14 ods. 2 písm. a) | |
§ 15/.6 | nemá kontrolu alebo vplyv v dvoch alebo viacerých športových kluboch, ktorých družstvá dospelých alebo dospelí jednotlivci pôsobia v tej istej súťažme podľa § 15 ods. 6, | |
§ 94/1 | informuje národný športový zväz o akomkoľvek podozrení alebo zistení, že priebeh alebo výsledky súťaže sú manipulované podľa § 94 ods. 1 | |
nepoužíva olympijskú alebo paralympijskú symboliku v rozpore s § 25 ods. 5, § 26 ods. 4 alebo § 27 | ||
§ 14/6 | poskytne hlavnému kontrolórovi športu súčinnosť podľa § 14 ods. 6, | |
§ 61/4 | umožní vstup hlavného kontrolóra športu na pozemky, do budov a iných priestorov športovej organizácie podľa § 61 ods. 4, |
Účtovanie platby platobnou kartou (USB)
Na USB nájdete informácie k účtovaniu platieb kartou, vrátane Smernice o používaní a účtovaní VISA kariet a Postupov účtovania pre jednoduché a podvojné účtovníctvo.
Účtovanie platby platobnou kartou (CD)
Na CD nájdete informácie k účtovaniu platieb kartou, vrátane Smernice o používaní a účtovaní VISA kariet a Postupov účtovania pre jednoduché a podvojné účtovníctvo.
Najnovšie články
Ing. Alica Fisterová
Vážení športoví nadšenci, hlavnou úlohou web stránky je ponúknuť pohľad na šport z ekonomickej stránky, predstaviť šport ako významný prvok makroekonomiky na Slovensku a multidisciplinárne odvetvie. Postupne budú na web stránke zverejňované analýzy financovania profesionálneho a amatérskeho športu z verejných a súkromných zdrojov, informácie z oblasti účtovníctva a daní, a podstatnou súčasťou budú aj informácie o prístupe Európskej únie k problematike športu. Web stránka teis.sk ponúkne zdroje k zlepšeniu informovanosti profesionálnych športových odborníkov ako aj širokej verejnosti o športe mimo športovísk a štadiónov. Prajem príjemné čítanie